Biegunka ma różne przyczyny. Zobacz jak sobie z nią poradzić.

biegunkaBiegunka ma różne oblicza i różne przyczyny. Nie można tego bagatelizować. Jeśli trwa dłużej niż kilka dni, koniecznie zacznij działać. Dasz sobie radę. Zobacz jak.

Pamiętaj, jeśli masz poważne skurcze brzucha, krew w stolcu lub uporczywe biegunki – trwają dłużej niż dwa tygodnie – należy od razu udać się do lekarza, aby wykluczyć poważne problemy, takie jak rak jelita grubego lub przewlekłe choroby, takie jak np. choroba Crohna.

Oto sześć zaskakujących przyczyny biegunek i metody jak się ich pozbyć:

Biegunka: to przez twój nastrój

Ludzie, którzy są niespokojni lub mają depresję są bardziej narażeni na przewlekłe biegunki – według badania opublikowanego w Chinach w 2013 roku w Journal Current in Clinical Nutrition and metabolic Care.

„Jest wiele połączeń między włóknami mózgu i włóknami jelit” – wyjaśnia Gina Sam, gastroenterolog w Mount Sinai School of Medicine. – „Jeśli poziom serotoniny jest niski, ponieważ jesteśmy w depresji, to również wpłynie to na jelita.”

Ponadto, organizm wydziela więcej kortyzolu, hormonu stresu, który przyspiesza wszystkie funkcje organizmu, w tym trawienie. Dobrą wiadomością jest to, że niektóre leki stosowane w leczeniu lęku lub depresji, mogą być również stosowane w leczeniu jelita drażliwego.

Biegunka: przez błędne nawyki snu

Pielęgniarki, które pracują w systemie zmianowym są bardziej narażone na zespół jelita drażliwego, stan, który powoduje biegunkę – tak stwierdzili naukowcy robiąc badania w 2010 roku na Uniwersytecie Michigan.

„Zmiana harmonogramu wpływa na rytm okołodobowy i jelita mogą się mylić, ponieważ wewnętrzny zegar jest stale przestawiany” – wyjaśnia Sam.

Gdy twoje ciało nie wie, kiedy śpi, wynikiem może być bieganie do toalety. Jeśli nie masz wystarczająco dużo snu, jesteś zmęczony, organizm wydziela wtedy więcej kortyzolu, który po raz kolejny może przyspieszyć perystaltykę jelit. Staraj się nie tylko spać 7-8 godzin, ale iść do łóżka i obudzić się mniej więcej w tym samym czasie każdego dnia. Jelita ci podziękują.

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

Zdrowe jelita – nie zapomnij o błonniku

Po wypiciu kawy prosto do toalety?

Zdrowe jelita to sposób aby nie chorować

Biegunka: uzależnienie od gumy bez cukru

Ilekroć widzisz słowa „bez cukru” na etykiecie żywności, może to oznaczać, że zawarty jest tam sorbitol, rodzaj alkoholu cukrowego, który może powodować biegunkę – mówi Sam.

Jest on także w owocach, takich jak jabłka, morele, gruszki, nektarynki i śliwki. Nie trzeba unikać tych produktów, ale starać się zjadać 5 gramów dziennie: np. paczka gumy do żucia bez cukru zawiera od 1 do 2 gramów sorbitolu, podczas gdy porcja suszonych moreli i brzoskwiń ma około 5 gramów.

Biegunka: powód – fibromialgia

Z badań wynika, że 30% do 70% osób mających to zaburzenie, ma oprócz  bólu mięśni, zmęczenia, również biegunkę.

„Jedna z teorii mówi, że pacjenci z fibromialgią mają bardziej wrażliwy systemem nerwowy, co oznacza, że komórki nerwowe w przewodzie pokarmowym są również bardziej wrażliwe” – mówi Sam.

Są dostępne leki przeciwdrgawkowe, które pomagają uporać się z biegunką.

Biegunka: bo ćwiczysz

Około połowa wszystkich sportowców wyczynowych zgłasza objawy takie jak biegunka – ujawniają badania opublikowane w czasopiśmie Current Opinion in Clinical Nutrition i Metabolic Care. Ale nie tylko sportowcy.

„Jeśli pracujesz intensywnie, twoje ciało odwraca dopływ krwi z jelit do mięśni, co może powodować skurcze i biegunkę” – wyjaśnia Sam.

Należy pić dużo płynów zarówno przed jak i podczas aktywności. Unikać 6 godzin przed treningiem żywności zawierającej kofeinę, tej o wysokiej zawartości tłuszczu i bogatej w błonnik.

Oceń:

1 komentarz

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany