Cebula – warto ją jeść na zdrowie. Właściwości, witaminy i wartości odżywcze cebuli

cebulaLecznicze właściwości cebuli znane były już w starożytnym Rzymie, Chinach i Indiach. Medycyna ludowa również wykorzystywała jej właściwości. Do tej pory syrop z tego warzywa stosowany jest przy kaszlu i przeziębieniu. W Rosji natomiast alkoholowy wyciąg z cebuli jest lekiem zażywanym w schorzeniach dróg moczowych. We Francji natomiast zupa cebulowa jest powszechna jako lek dietetyczny w cukrzycy.

Ale to nie wszystkie zalety cebuli. I co najważniejsze, oprócz smaku, aromatu i kolory, bez względu na rodzaj cebuli właściwości zdrowotne są takie same. I jeszcze jednak doskonała wiadomość – cebula nie traci swoich właściwości po obróbce związanej z gotowaniem. Smażona czy duszona też nadal jest lekarstwem. Najcenniejsza jest oczywiście surowa (sok z cebuli lub poszatkowana dodawana do sałatek).

Cebula to skarbnica zdrowia

Co odpowiada za większość właściwości leczniczych cebuli? Dwusiarczek alilo-propolowy czyli glikozyd. Poza tym zawiera wiele enzymów, które poprawiają prace układu pokarmowego oraz flawonoidy o działaniu moczopędnym. Jest bogata w witaminy: przede wszystkim w witaminę C oraz w mniejszej ilości w witaminę A, E, K, PP, B5 i kwas foliowy oraz w mikroelementy: potas (jest jego najwięcej), fosfor, wapń, magnez, sód, żelazo i cynk. Jest tez niskokaloryczna – 100 gramów to zaledwie 40 kcal.

Cebula to przede wszystkim naturalny antybiotyk

Podobnie jak czosnek cebula jest silnym antybiotykiem. Niszczy bakterie, które powodują infekcje skóry. Naukowcy twierdzą, że nawet gronkowca złocistego, paciorkowca i Salmonelii. Zapobiega infekcjom i ułatwia gojenie się ran, nawet tych po oparzeniu (sok z cebuli). Kompresy z cebuli stosuje się w przypadku ropni i trądziku. Za to działanie bakteriobójcze odpowiadają składniki lotne (fitoncydy), które uwalniają się podczas krojenia i związki nielotne znajdujące się w miąższu.

Cebula jest zbawienna dla serca

To wiadomość najważniejsza dla tych, którzy chorują na miażdżycę. Cebula jest unikatowym warzywem na świecie, która zawiera naturalną substancję rozpuszczającą zakrzepy w żyłach. Poza tym zapobiega ich powstawaniu. Według amerykańskich naukowców jedzenie codziennie jednej surowej cebuli przez minimum dwa miesiące obniża zły cholesterol (LDL) a podwyższa dobry (HLD). Przyczynia się tez do obniżenia ciśnienia krwi.

Cebula zmniejsza ryzyko wystąpienia raka

Naukowcy z Włoch i Szwajcarii przeprowadzili badania, które wykazały, że regularne jedzenie cebuli zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Przede wszystkim raka jelita grubego, jamy ustnej, gardła , nerek i jajników. Natomiast naukowcy z USA twierdzą, że kwercetyna, związek który znajduje się w cebuli może zapobiegać rozwojowi raka trzustki.

Zobacz też:

Marchewka i spółka – dlaczego warto jeść jesienią warzywa korzeniowe

Dieta białkowa: te warzywa warto jeść już od dzisiaj

Cebula działa przeciwzapalnie

Jest idealnym lekiem na różnego rodzaju infekcje górnych dróg oddechowych: zapalenie gardła, zapalenie zatok, zapalenie krtani czy nawet zapalenie oskrzeli. Jest też skuteczna w leczeniu anginy i zapalenia migdałków.

Cebula jest doskonała dla przewodu pokarmowego

Przede wszystkim pobudza apetyt, przyspieszając wydzielanie soków trawiennych. Reguluje wypróżnienia, walcząc doskonale z zaparciami. Zapobiega rozszerzeniu się procesów trawiennych i gnilnych w jelitach i eliminuje gazy.

Cebula dla cukrzyków i nie tylko

Surowa cebula obniża poziom cukru we krwi.  Mogą więc ją jeść diabetycy. Dzięki zawartemu w niej hormonowi roślinnemu zwanemu glukokininą zapobiega również pojawieniu się i rozwojowi cukrzycy. Pobudza również wydajanie moczu i usuwa nadmiar wody z organizmu.

Nie każdy może jeść cebulę

Niestety z jej dobroczynnych zdrowotnych właściwości nie mogą skorzystać ci z ciężkimi chorobami nerek i wątroby. Niewskazana jest dla chorych z problemami z przewodem pokarmowym oraz cierpiących na niewydolność serca.

Rodzaje cebul

Cebula zwyczajna czyli żółta – jest najbardziej popularna. Ma intensywny smak i aromat. Właśnie dlatego najlepiej ją stosować wszędzie tam, gdzie będziemy ją piec lub gotować z potrawami. Jest też ciężkostrawna i muszą na nią uważać osoby, które maja problemy z wątrobą lub cierpią na schorzenia przewodu pokarmowego lub nerek.

Cebula biała czyli czosnkowa – ma nieco łagodniejszy smak i jest łatwiej tolerowana przez osoby, które mają wrażliwą wątrobę. Jest doskonała dla tych, którzy cierpią z powodu problemów trawiennych. Można ją jeść na surowo lub smażoną. Gotowana traci swoje właściwości prozdrowotne. Sprawdza się w sałatkach.

Cebula czerwona – to tak naprawdę cebula zwyczajna tylko o czerwonym kolorze. Jest jedynie mniej od niej ostra. Nadaje się do sałatek.

Szalotka – swój szczególny smak i zapach zawdzięcza obecności olejków, których jest tutaj więcej niż w cebuli zwyczajnej. Nawet po usmażeniu olejki pachną tak samo. Ma nieco delikatniejszy smak i nieco słodkawy.  Często jest marynowana.

Dymka – to nic innego jak młode cebulki, nie do końca wykształcone ze szczypiorkiem. Ma łagodny smak. Dobra do sałatek.

Cebula – warto ją jeść na zdrowie. Właściwości, witaminy i wartości odżywcze cebuli
4.7 (94.29%) 14 vote[s]

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany