Kiszonki – naturalny probiotyk i źródło witamin

kiszonkiKiszonki i kwaszenie jest znane od wieków. To naturalna forma konserwowania żywności. Podczas tego procesu dochodzi do rozkładu cukrów prostych do kwasu mlekowego. To on właśnie zapobiega gniciu żywności. Ale to nie jedyna zaleta kiszonek. Jest w nich mnóstwo cennych i naturalnych składników.

W kiszonkach w wyniku fermentacji powstaje acetylocholina – związek chemiczny który uczestniczy w przekazywaniu bodźców nerwowych oraz reguluje ciśnienie krwi. Są również izotiocyjaniany, które działają antynowotworowo.

Kiszonki to zbawienne bakterie probiotyczne

W tym procesie fermentacji uczestniczą też bakterie probiotyczne. Są one zbawienne dla naszego zdrowia bo reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspomagają trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii oraz zmniejszają poziom cholesterolu. Usuwają toksyny i chronią przed grzybicami. Mają więc ogromne znaczenie dla odporności organizmu i ułatwiają walkę z infekcjami. Przypuszcza się, że te bakterie probiotyczne mają również zbawienny wpływ na łagodzenie stanów zapalnych oraz wrzodów żołądka i dwunastnicy.

Kiszonki to źródło wielu witamin

Proces kiszenia wzbogaca produkt o witaminy z grupy B (B1, B2 i B3). Są one potrzebne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Poza tym ułatwiają trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. Zwiększają przyswajalność żelaza, chroniąc przed anemią. Kwaśne środowisko sprzyja też stabilności witaminy C i A. To przeciwutleniacze, które usuwają z organizmu wolne rodniki, które powstają podczas metabolizmu i są odpowiedzialne za wiele chorób, która podwyższa też odporność na infekcje. Pięć łyżek kiszonej kapusty pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. To nie wszystkie witaminy obecne w kiszonkach. Znajduje się też witamina PP, która wspomaga prace mózgu i układu nerwowego oraz witamina K – odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi.

Kiszonki to też mnóstwo minerałów

Kiszonki dostarczają także wielu niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników mineralnych. Jest tam wapń potrzebny do budowy kości, zapobiega więc osteopenii i osteoporozie. Jest też magnez, który potrzebuje nasz układ nerwowy i żelazo, składnik hemoglobiny. W kiszonkach znajduje się też potas, który wspomaga gospodarkę hormonalną i jest jednym z głównych elektrolitów.

Zobacz też:

Ogórki kiszone i kapusta – z czym smakują najlepiej

Oczyszczanie organizmu – kapusta i brokuły ci pomogą

Odporność organizmu wzmocni oregano, kurkuma i pieprz cayenne

W kiszonkach jest również błonnik

I to błonnik pokarmowy. Wspomaga on perystaltykę jelit i pomaga w usuwaniu ubocznych produktów przemiany materii z jelita cienkiego. Zapobiega więc zaparciom. Poza tym daje uczucie sytości. Błonnik dodatkowo wiąże toksyny i nadmiar cholesterolu. Korzystnie wpływa na stężenie glukozy we krwi.

Kiszonki mają mało kalorii

W szklance kiszonej kapusty jest zaledwie 22 kalorie, a jeden średniej wielkości ogórek kiszony to 10 kalorii. To bardzo dobra wiadomość dla tych, którzy są na diecie.

Okazuje się, że zjedzenie produktów zakwaszających organizm, obniża chęć na podjadanie

Co można jeszcze kisić

Poza ogórkami i kapustą do kiszenia nadaje się inne warzywa oraz owoce. Są nimi: czosnek, buraki, papryka, cebula, cukinia, kukurydza, pomidory, kalafior, grzyby oraz śliwki, jabłka, gruszki, cytryny.

Zdrowotne działanie soku z kiszonek

W miarę fermentacji cenne składniki przenikają do soku, dlatego on jest równie wartościowy jak same kiszone produkty. Dlatego nie wylewajmy soku z kiszonek kapusty czy ogórków. Na przykład sok z ogórków polecany jest jako lekarstwo w bólach głowy i migrenie. Natomiast sok z kiszonych buraków oczyszcza organizm i reguluje pracę serca. Soki z kiszonek regulują ciśnienie krwi, działają antynowotworowo.

4.5
08
Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany