Stan zapalny wyleczą jeżyny, kalarepa, grzyby shiitake i portulaka

stan zapalnyGdy w organizmie pojawia się stan zapalny, zaczynamy chorować. Sięgamy wtedy po leki. Warto jednak włączyć do diety niektóre rośliny o działaniu przeciwzapalnym. Natura daje nam bowiem mnóstwo przysmaków, które posiadają wiele dobroczynnych związków. Niewiele z nich wykorzystujemy, większości nawet nie znamy.

Może warto więc przyjrzeć się niektórym z nich i wprowadzić je do codziennej diety. A co najważniejsze mają działanie przeciwzapalne.

Na stan zapalny portulaka warzywna

Ten pyszny chwast ma wyraźne, soczyste liście o lekkim cytrynowym smaku. Zawierają silne dawki melatoniny i glutationu, a więc dwóch silnych antyoksydantów. Portulaka jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i jej rozpuszczalny błonnik działa kojąco na drażliwe jelito. Portulaka posiada również cynk – minerał ważny dla odporności i zdrowia jelita.

Jak stosować: dodaj liście do sałatki lub lekko podsmaż je z innymi zielonymi warzywami.

Na stan zapalny kalarepa

Mniej znany przedstawiciel rodziny kapustnych, który posiada te same związki przeciwzapalne jak jego kuzyni, czyli kapusta i brokuły. Jest również dobrym źródłem witaminy C. Jest też warzywem, które doskonale zastąpi nam krakersy i chipsy. I za to powinniśmy pokochać go najbardziej.

Jak stosować: pokrojone w cienkie plasterki można wykorzystać do dipów. Można je też podsmażyć z czosnkiem.

Na stan zapalny czarne jeżyny marion

Ta mniej znana odmiana jeżyny jest bogata w kwas elagowy chroniący przed rakiem oraz w przeciwzapalne antocjany. Jest też wspaniałym, smacznym źródłem błonnika (pół szklanki jeżyn to 5 gramów błonnika!).

Jak stosować: zrobić niskosłodzone dżemy. Można  je zamrozić i dodawać do koktajlów albo jadać je przez cały dzień jako przekąskę.

Zobacz też:

Pestki słonecznika na odporność i mocne serce, kwiaty na ból żołądka a olej na cholesterol

Chlorella zmniejsza cholesterol i ciśnienie krwi, poprawia odporność i trawienie

Młody jęczmień – jakie działanie, właściwości i zastosowanie ma zielony jęczmień

Na stan zapalny korzeń łopianu

Łopian pomaga wspierać zdrowy układ pokarmowy, gdyż karmią się nim bakterie, które tam żyją. Jest również źródłem prebiotyku włókien inuliny. Zwiększają one ilość pożytecznych bakterii jelitowych, które mogą obniżyć stan zapalny. Ale mogą również zwiększyć objawy jelita drażliwego, więc należy na niego uważać.

Jak stosować: łopian można smażyć, marynować i dusić. Doskonały dodatek do zup.

Na stan zapalny grzyby shiitake

Grzyby te doskonale pobudzają układ immunologiczny dzięki zawartemu w ich składzie beta-glukanu. Beta-glukan pomaga zmniejszyć reakcję zapalną poprzez bezpośrednie działanie na układ odpornościowy. Jedzenie grzybów shiitake wspiera także zdrowe serce.

Jak stosować: warto dodawać je do ulubionego mięsnego dania.

3 komentarze
  1. Chroniczne zmęczenie i stres może być przyczyną zaburzeń układu endokanabinoidowego.
    Czym jest układ endokannabinoidowy ?
    To odkryty stosunkowo niedawno system sygnalizacji molekularnej, który odpowiada za utrzymanie stanu homeostazy organizmu – jedynego stanu, który możemy nazwać ZDROWIEM. Reguluje on sposób odczuwania bólu przez organizm, stres, głód, sen, rytmy okołodobowe, ciśnienie krwi, temperaturę ciała, gęstość kości, płodność, wytrzymałość jelit, nastrój, metabolizm, zachowanie pamięci i wielu więcej.
    Ja wpieram się ekstraktem konopnym CBD + CBDa 6%, który dodaje mi witalności, zwalczył zły nastrój, nie uzależnia i jest naturalny. Polecam zamawiać ze strony konopiafarmacja.pl

  2. Jeżyny rosły kiedyś na moim podwórku. Były wielkie i słodkie. To było 30… lat temu. Teraz jak tylko się pojawią w budce warzywnej kupuję je i robię z nich przetwory. Są bardzo zdrowe!

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany