Koronawirus – jak radzić sobie ze stresem

koronawirusRozprzestrzeniający się koronawirus powoduje lęk, niepewność i stres. Strach i lęk przed chorobą jest bardzo przytłaczająca i powoduje silne emocje u dorosłych i dzieci. Radzenie sobie ze stresem w takiej sytuacji jest trudne, ale możliwe. Dzięki tej umiejętności łatwiej przetrwamy pandemię.

Koronawirus – kto najbardziej się stresuje

Do osób, które mogą silniej reagować na stres związany z rozprzestrzenianiem się koronawirusa należą:

  • starsi ludzie i osoby z chorobami przewlekłymi,
  • dzieci i młodzież
  • osoby które zaangażowane są w pomaganiu chorym czyli lekarze i inni pracownicy służby zdrowia lub osoby udzielające pierwszej pomocy
  • osoby które mają problemy ze zdrowiem psychicznym.

Koronawirus – jak objawia się stres

Najczęstszym objawem stresu spowodowanym rozprzestrzenianiem się choroby zakaźnej jest obawa o własne zdrowie i zdrowie bliskich. Poza tym kłopoty ze snem i apetytem. Pojawiają się też trudności z koncentracją. Bardzo często nasilają się choroby przewlekłe i problemy z nimi związane. Zwiększa się też spożycie alkoholu i papierosów.

Osoby z istniejącymi wcześniej zaburzeniami zdrowia psychicznego powinny kontynuować leczenie i mieć świadomość nowych lub nasilających się objawów.

Koronawirus – co zrobić aby zmniejszyć stres

  • Przede wszystko rób przerwy w oglądaniu, czytaniu lub słuchaniu wiadomości, w tym mediów społecznościowych. Wielokrotne słuchanie o pandemii może być denerwujące.
  • Zajmij się swoim zdrowiem. Staraj się jeść zdrowe, dobrze zbilansowane posiłki, regularnie ćwiczyć, dużo spać i unikać alkoholu i narkotyków.
  • Znajdź czas na odpoczynek. Spróbuj wykonać inne czynności, które lubisz.
  • Porozmawiaj z ludźmi, którym ufasz, o twoich obawach i swoim samopoczuciu.
  • Zadzwoń do swojego lekarza, jeśli stres przeszkadza w codziennych czynnościach przez kilka dni z rzędu.

Zobacz też:

Koronawirus: 7 powodów, dlaczego trudno jest kontrolować lęk przed koronawirusem

Koronawirus: czy przenosi się przez produkty żywnościowe, ja się zabezpieczyć, jakie są zalecenia WHO

Domowy środek dezynfekujący do rąk – przepis, wykonanie, walka z koronawirusem

Koronawirus – jak pomóc dzieciom

Dzieci i młodzież reagują na to, co robią rodzice. Gdy rodzice i opiekunowie są spokojni mogą w ten sposób być najlepszym wsparciem dla swoich dzieci. Są jednak symptomy, które powinny zaniepokoić rodziców:

  • Nadmierny płacz lub rozdrażnienie u młodszych dzieci
  • Moczenie nocne
  • Nadmierne zmartwienie lub smutek
  • Niezdrowe nawyki żywieniowe
  • Drażliwość u nastolatków
  • Słaba wydajność w szkole lub unikanie szkoły
  • Trudności z uwagą i koncentracją
  • Unikanie działań, z których korzystano w przeszłości
  • Niewyjaśnione bóle głowy lub bóle ciała
  • Używanie alkoholu, tytoniu lub innych używek

Istnieje na szczęście wiele sposobów, aby wesprzeć dziecko. Przede wszystkim poświęć trochę czasu na rozmowę z dzieckiem lub nastolatkiem na temat wybuchu COVID-19. Odpowiadaj na wszystkie pytania i podziel się faktami na temat COVID-19 w sposób zrozumiały dla dziecka lub nastolatka:

  1. Zapewnij, że ​​są bezpieczne. Poinformuj ich, że jest ok, jeśli czują się zdenerwowani. Podziel się z nimi tym, jak radzisz sobie ze swoim stresem, aby mogli nauczyć się radzić sobie z własnym stresem.
  2. Ogranicz dostępność rodziny na wiadomości z rozprzestrzeniania się koronawirusa, w tym również korzystanie z mediów społecznościowych. Dzieci mogą źle interpretować to, co słyszą, i mogą się bać czegoś, czego nie rozumieją.
  3. Staraj się nadążać za regularnymi procedurami. Jeśli szkoły są zamknięte, utwórz harmonogram zajęć edukacyjnych i rozrywkowych w domu.
  4. Bądź wzorem do naśladowania. Rób przerwy, śpij dużo, ćwicz i dobrze jedz.

Koronawirus – wtórny stres traumatyczny

Stres związany z COVID-19 może spowodować tzw. wtórny stres traumatyczny (STS). Czym się on objawia? Przede wszystkim zmęczeniem i nasileniem objawów chorób przewlekłych. Poza tym pojawia się strach, poczucie winy i wycofanie. Co zrobić, aby zminimalizować STS?

  • Daj sobie i bliskim czas na powrót do zdrowia po skończonej pandemii.
  • Stwórz listę czynności, które sprawią ci przyjemność (np. spędzanie czasu z przyjaciółmi i rodziną, ćwiczenia, czytanie książki).
  • Zrób sobie przerwę od relacji medialnej na temat COVID-19.
  • Poproś o pomoc, jeśli czujesz się przytłoczony lub zaniepokojony tym, że COVID-19 wpływa na twoją zdolność opiekowania się rodziną i pacjentami, tak jak przed wybuchem epidemii.

Koronawirus – co po kwarantannie

Każdy czuje się inaczej po wyjściu z kwarantanny. Niektórzy maja mieszane uczucia, większość czuje ulgę. Często jednak martwi się o własne zdrowie i zdrowie swoich bliskich. Poza tym pojawia się:

  • Stres spowodowany monitorowaniem siebie lub bycia monitorowanym przez innych w celu wykrycia oznak i objawów COVID-19
  • Smutek, złość lub frustracja, ponieważ przyjaciele lub bliscy mają bezpodstawne obawy przed zarażeniem się chorobą w kontakcie z tobą, mimo że nie chorujesz
  • Wina z powodu niemożności wykonywania normalnej pracy lub obowiązków rodzicielskich podczas kwarantanny

Źródło: cdc

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany