Witaminy na zdrowe i mocne kości

witaminyWitaminy potrzebne są nie tylko abyśmy byli zdrowi. Potrzebują ich również nasze kości. O tym, jak witaminy wpływają na nasz układ mięśniowo-szkieletowy oraz które z nich mogą się okazać szczególnie pomocne – opowiada lekarz Anna Żelechowska, specjalista rehabilitacji medycznej.

Witaminy i minerały dla naszych kości

Witamina D – jej zadaniem jest zwiększenie wchłaniania wapnia do kości poprzez pobudzanie do wzrostu komórek kościotwórczych (osteoblastów). Gdy cierpimy na niedobór witaminy D, nasze kości stają się słabe i kruche oraz trudniej się regenerują. Pierwiastek w organizmie występuje w dwóch podobnie działających formach: D2, którą dostarczamy z jedzeniem oraz D3, która jest wytwarzana przez skórę pod wpływem słońca.

Witaminę D dostarczy nam kąpiel słoneczna, natomiast szukając jej w pożywieniu warto wybierać takie produkty jak: tłuste ryby, jaja czy dojrzewające sery

– Niestety badania przesiewowe wykazały, że mieszkańcy Europy mają duże niedobory witaminy D nic o tym najczęściej nie wiedząc. Nasza dieta zawiera zdecydowanie niewystarczającą jej ilość. Stąd zalecenie, aby przyjmować na stałe (cały rok) suplementy diety zawierające wit.D3 i K2 w dawce min. 2000j.m. dla osób dorosłych. W aptekach znajdziemy sporo takich suplementów. Pamiętajmy, że witaminy pełnią różnorakie role w funkcjonowaniu naszego organizmu. Na przykład witamina D jest niezbędna nie tylko kościom. Wspomaga także funkcje wątroby, układu odpornościowego, działa przeciwnowotworowo, antydepresyjnie oraz pełni szereg innych funkcji w organizmie. Prawidłowe żywienie i suplementacja przyczyniają się do lepszego funkcjonowania całego organizmu – komentuje lekarz Anna Żelechowska, neurolog, specjalista rehabilitacji medycznej.

Witamina K – to kolejna z witamin, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania kości. Jej odpowiednio wysokie spożycie zmniejsza ryzyko złamań, rozwoju osteopenii i osteoporozy. Witamina K powinna być przyjmowana z witaminą D, ponieważ wzmacnia jej działanie.

Znajdziemy ją m.in. w brokułach, szpinaku, fermentowanych produktach mlecznych, żółtkach

Witamina C – głównie kojarzy się nam się z odpornością na infekcje wirusowe lub ze zdrowymi dziąsłami. Natomiast mało kto zdaje sobie sprawę, że witamina C ma ogromne znaczenie dla zdrowia naszych kości. Potrzebujemy jej, ponieważ to niezbędny pierwiastek do syntezy kolagenu. Kolagen jest za to głównym składnikiem ścięgien i odpowiada za elastyczność skóry i wytrzymałość stawów.

Witaminę C znajdziemy w cytrusach, natce pietruszki, pomidorach czy ziemniakach

Wapń – również odpowiedzialny jest za zdrowe, mocne kości i zęby. Jego odpowiednie stężenie zapewnia też prawidłową krzepliwość krwi, sprawność naszych mięśni czy spokojny sen. Ważne jest, aby zadbać o wzmożoną suplementację tego pierwiastka w dzieciństwie – to znaczy dostarczyć go wtedy, kiedy nasze kości się budują. Im więcej wapnia będzie znajdowało się w naszym kościach, tym osiągną one większą tzw. szczytową masę kostną. Dlatego w naszym codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć warzyw, jaj, otrębów, nasion (w tym orzechów) czy sardynek. Nie przeceniajmy roli mleka i nabiału, w którym aż tak wiele wapnia nie znajdziemy.

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

Witamina D pomoże na ból kolana

Witamina C lewoskrętna – czy naprawdę poprawia odporność

Zajrzyj do ust i zobacz jakich witamin ci brakuje

Fosfor – to podstawowy składnik kości i zębów. Odgrywa też dużą rolę w przewodnictwie bodźców nerwowych czy przepuszczalności błon komórkowych. Bogatym źródłem fosforu są sery podpuszczkowe, kasza gryczana, konserwy rybne i ryby wędzone spożywane wraz z ościami.

Znajdziemy go też w jajach czy ciemnym pieczywie

Magnez – jest obok wapnia i fosforu jednym z głównych składników kości i wpływa korzystnie na ich gęstość mineralną, ponieważ bierze udział w procesie przyswajania fosforanu wapnia. Dodatkowo jest odpowiedzialny za wchłanianie energii do mięśni. Jego przyswajalność wzrasta w obecności białka, z kolei odwrotnie działają na niego tłuszcze.

Pierwiastek ten znajdziemy w kaszach, orzechach, fasoli czy w kakao

Witaminy: czego powinniśmy unikać?

Po 30. roku życia gęstość naszych kości maleje, jest to całkowicie normalny proces nasilający się wraz z wiekiem i związany z naszą fizjologią. W efekcie spada także ich elastyczność i wytrzymałość, co w konsekwencji może łatwo prowadzić do złamań czy zwichnięć. Warto więc wiedzieć, jakich zachowań się wystrzegać, aby nie narażać dodatkowo naszych stawów. Przede wszystkim należy unikać niskokalorycznych diet, które zwierają mało tłuszczu. To właśnie w nim rozpuszczają się niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witaminy takie jak: A, D, E czy K.

Dodatkowo, powinniśmy pożegnać się z nałogami – palenie papierosów obniża poziom estrogenów, które odgrywają dużą rolę w przyswajaniu wapnia z pożywienia (wapń jest głównym budulcem kośćca). Podobnie sprawa ma się z kofeiną. Jej spożycie warto ograniczyć i nie przekraczać 1 filiżanki dziennie (kofeina również utrudnia wchłanianie wapnia). Utracie tego pierwiastka sprzyja także nadmierne spożywanie soli. Warto więc w miarę możliwości zastępować ją ziołami (bazylią, tymiankiem) lub zamienić białą, rafinowaną sól na himalajską, która zawiera wiele cennych składników odżywczych. Uwalnianie się wapnia z kości jest dla organizmu bardzo niebezpieczne. Wapń osadza się wtedy w naczyniach krwionośnych powodując ich zwapnienie, a w konsekwencji jego niedobór w kościach prowadzi do osteoporozy.

Witaminy: dodaj do nich ćwiczenia

Poza odpowiednią dietą nie możemy zapominać o ćwiczeniach fizycznych, które mają zbawienny wpływ na nasz organizm. Gimnastyka wzmacnia mięśnie, które podtrzymują nasz szkielet. Silne mięśnie (zwłaszcza te głębokie) chronią nasze kości przed złamaniami i deformacjami.

Dodatkowo ćwiczenia pobudzają tworzenie masy kostnej, poprawiają zakres ruchów stawów oraz ich elastyczność – co stanowi ochronę przed uszkodzeniami i nadwyrężeniami. Korzystne będzie poprawienie ogólnej sprawności, ale szczególnie istotne jest systematyczne wzmacnianie mięśni brzucha i grzbietu, które są odpowiedzialne za podtrzymywanie korpusu. Aktywność fizyczna pomoże też w walce z nadwagą, która może prowadzić do nadmiernego przeciążania stawów (pod siłą nacisków łatwiej mogą ulec zwyrodnieniom).

Zdarzają się także przypadki, w których same ćwiczenia nie wystarczą i na zapobieganie bólowi w ten sposób jest za późno, ponieważ doszło już do wystąpienia schorzenia. Wtedy konieczna jest konsultacja z lekarzem. W zależności od konkretnego przypadku stosuje się rehabilitację, masaże lub zajęcia korekcyjne.

Dla osób, które chcą uniknąć interwencji chirurgicznej lub nie są zwolennikami zastrzyków, również istnieje rozwiązanie. Od niedawna Polacy mają możliwość poddania się innowacyjnej metodzie, skierowanej do osób borykających się ze zwyrodnieniami stawów, bólami kręgosłupa, po kontuzjach lub właśnie z problemami zdrowotnymi powstałymi na skutek długotrwałego braku odpowiednich witamin, których niedobór mógł doprowadzić do osłabienia kondycji kości. Mowa o terapii rezonansem magnetycznym w systemie MBST, która wpływa na zaburzone funkcje komórek lub grup komórek. Dzieje się to za pomocą aktywacji procesów metabolicznych w organizmie, które wyzwalają regenerację tkanek. Terapia jest całkowicie bezbolesna i bezinwazyjna. Poddanie się terapii może być szansą na poprawę jakości życia i przedłużenie sprawności, bez dokuczliwych dolegliwości bólowych.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany

*