Witamina D i witamina K: dlaczego potrzebują ich kobiety, objawy niedoboru, gdzie ich szukać

Witamina D i witamina KWitamina D i witamina K to witaminy, które szczególnie dla kobiet są mają olbrzymie znaczenie. Zapobiegają rozwojowi osteoporozy, która bardzo mocno rozwija się w ciągu pierwszych 10 lat po menopauzie. Są niezbędne dla pracy mięśni, wpływają na krzepliwość krwi. Warto więc z robić wszystko, aby nie zabrakło ich w naszym organizmie.

Witamina D i witamina K – razem czy osobno

Naukowcy przeprowadzili szereg badań nad rolą tych dwóch witamin w naszym organizmie. O tym, że witamina D odgrywa olbrzymią rolę w zapobieganiu osteoporozie wiadomo od dawno. To ona bowiem pomaga organizmowi przyswoić wapń. Zwiększa się gęstość kości i jednocześnie zmniejsza się częstość złamań szyjki kości udowej. Okazało się, że aby kości były jeszcze mocniejsze nie wystarczy tylko wapń i witamina D. Potrzebna jest witamina K. To ona kieruje wapń do kości a jednocześnie zapobiega odkładaniu się go tam, gdzie nie jest potrzebny – przede wszystkim w stawach i tętnicach. To bardzo ważne, bo gdy stężenie wapnia jest podwyższone nie dochodzi do ich zwapnienia.

Warto więc z swoim codziennym menu nie zapominać o tych dwóch bardzo ważnych witaminach. Maja one ogromne znaczenie dla naszego organizmu.

Witamina D – witamina nie tylko dla kości

Rola tej witaminy jest jeszcze większa. Jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu i funkcjonowania organizmu. Potrzebna jest do kształtowania się kości i zębów, ale także do utrzymania odpowiedniej masy i siły mięśni. Dzięki niej sprawnie funkcjonują nasz układ nerwowy, gdyż pomaga w przewodzeniu impulsów nerwowych. Chroni nasz przed infekcjami oraz przed niektórymi nowotworami: piersi, jelita grubego, prostaty i czerniaka. Reguluje też ciśnienie krwi oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy.

Gdzie jej szukać?

Witamina D w 90 procentach jest wytwarzana w naszym organizmie podczas promieniowania słonecznego. Wystarczy 20 minut pobytu na słońcu, a wystarczy jej na cały dzień. Odpowiednia dieta też jest potrzebna. Głównym źródłem tej witaminy są ryby: łosoś, śledź, makrela, tuńczyk i sardynki. Nie powinno na naszym stole zabraknąć żółtek jaj, żółtego sera i produktów mlecznych.

Gdy jej brakuje?

Niewątpliwie to prosta droga do osteoporozy. Poza tym cierpi nasz układa nerwowy. Stajemy się nerwowi, zmęczeni i mamy obniżony nastrój. Pojawiają się na naszej skórze stany zapalne, często mamy też zapalenie spojówek. Niedobór witaminy D może powodować otyłość brzuszną, ponieważ blokuje ona wchłanianie tłuszczów i zmniejsza apetyt. Może również prowadzić do pojawienia się nadciśnienia tętniczego i niewydolności serca.

Zobacz też:

Krzem – dlaczego jest tak ważny dla naszego organizmu

Sól: ile powinniśmy jej jeść, dlaczego soli nie lubi serce, nerki i żołądek

Witamina C nie tylko na przeziębienie. Walczy z otyłością, starzeniem mózgu i skóry

Witamina K – witamina potrzebna krwi

To jej bardzo ważna rola. Poza tym zapewnia prawidłową krzepliwość krwi. Zapobiega krwawieniom wewnętrznym i krwotokom. Ma też działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe i przeciwgrzybicze. Chroni nas przed nowotworami: piersi, jajników, wątroby, żołądka i nerek.

Gdzie jej szukać?

Połowa witaminy K jest wytwarzana przez bakterie jelitowe. Drugą połowę zapotrzebowania musimy dostarczyć z pożywienia. Bogatym jej źródłem są ciemnozielone liściaste warzywa: kapusta, szpinak, rzepa, sałata, szparagi, brukselka, kalafior i cukinia. Występuje ona również w jajkach, serach, jogurtach, wątróbce i mleku. Witaminę K znajdziemy również w owocach: w awokado, brzoskwiniach i truskawach.

Gdy jej brakuje?

Pojawiają się krwawienia – szczególnie z nosa, biegunki, nie goją się rany. Bardzo szybko pojawiają się sińce nawet po lekkich uderzeniach. Zmniejszona jej ilość w organizmie spowodowana jest leczeniem antybiotykami, problemami z wątrobą czy chorobie jelit. Może też być skutkiem odchudzania się. Należy pamiętać, że zażywanie leków obniżających poziom cholesterolu hamuje wchłanianie się tej witaminy.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany