Odporność organizmu zwiększy imbir, pieprz, kasza i maślanka

odporność organizmuW dobie zagrożenia koronawirusem szczególnie ważna jest dobra odporność organizmu. Możemy zwiększyć odporność odpowiednia dietą. I nie jest to tylko zażywanie czosnku lub miodu. Jest wiele innych produktów, które szybko i skutecznie zwiększają odporność organizmu.

Jak naturalnie wzmocnić organizm szczególnie gdy wzrastają zachorowania na koronawirusa? Co jeść, aby nasz układ immunologiczny miał siłę do walki z wirusami radzi lek. med. Katarzyna Bukol-Krawczyk, specjalista medycyny rodzinnej, dietetyk kliniczny i sportowy Grupy LUX MED.

Odporność organizmu: mały czosnek, wielkie możliwości

Wielu z nas ma opory przed jedzeniem czosnku, ze względu na intensywny zapach i ostry smak. Jednak to małe warzywo jest najlepszym sposobem na oczyszczenie organizmu z toksyn i drobnoustrojów chorobotwórczych. Najważniejszym dla odporności składnikiem czosnku jest alicyna. Lotna substancja zawierająca związki siarki, o działaniu niszczącym drobnoustroje. 1 gram alicyny ma moc 15 penicyliny, ale uwaga – najsilniej działa czosnek świeży i jedzony na surowo, warto zjadać dziennie 2 ząbki.

Niestety duże ilości czosnku drażnią błonę śluzową żołądka i mogą zaostrzać chorobę wrzodową

Odporność organizmu: imbir, pieprz i chilli

Kolejnym składnikiem nieodłącznym w naszej zimowej diecie powinien być imbir. Przywędrował do nas z dalekiego wschodu, gdzie jego cenne właściwości znane są od setek lat. Korzeń imbiru działa przeciwgrzybiczo, przeciwwirusowo, przeciwzapalnie, a gdy w któryś chłodny wieczór zmarzniemy – momentalnie rozgrzewa. Wszystko dzięki gingerolowi – zawartemu w eteryczny olejku z imbiru.

Działanie imbiru zależy od formy podania – inaczej będzie działał świeży, inaczej sproszkowany, suszony polecany jest przy wymiotach i nudnościach. Najważniejsze jest jego działanie przeciwzapalne, skuteczne nawet w leczeniu chorób stawów, ale dzięki silnemu działaniu antyoksydacyjnemu działa również hamująco na rozwój komórek nowotworowych. Podobne działanie ma kapsaicyna i piperyna zawarte w papryczce chilli i pieprzu. Te niepozorne przyprawy są dobre na wszystko i o każdej porze roku, dlatego pamiętaj o niech przy posiłkach!

Zobacz też:

Jak zwiększyć odporność? Zadbaj o jelita!

Odporność dziecka: 5 najważniejszych rzeczy które wpływają na układ odpornościowy

Odporność wzmocni oregano, kurkuma i pieprz cayenne

Odporność organizmu: miód to słodkie lekarstwo

Miód jest nie tylko pyszny, ale również zdrowy. Głównym składnikiem są oczywiście węglowodany proste, dzięki temu jego właściwości wykorzystujemy w rekonwalescencji i w intensywnym wysiłku fizycznym. W okresie zimowym ważnym składnikiem miodu są enzym gruczołów ślinowych pszczół – inwertaza, która przyspiesza rozpad cukrów. W tej reakcji powstaje nadtlenek wodoru, znany jako woda utleniona. To właśnie ta substancja powoduje, że miód ma działanie odkażające. Dodatkowo olejki eteryczne roślin z których pszczoły zbierały pyłek wzmagają działanie miodu.

Szczególnie mód lipowy pomaga w infekcjach, wrzosowy odkaża jamę ustną

Odporność organizmu: kasze na zdrowie

Utrzymaniu dobrej odporności sprzyja również jedzenie kasz, najlepiej jaglanej. Według chińskiej medycyny kasza jaglana ociepla organizm. Ma działanie odkwaszające organizm, jako jedyna z kasz. Zawiera duże ilości minerałów, w tym rzadko występującego w produktach spożywczych krzemu, poprawiającego kondycję włosów i paznokci oraz dużą ilość witamin z grupy B i antyoksydanty. Zdecydowanie warto ją włączyć do zimowego menu, jest świetna zarówno w potrawach przyrządzanych na słono i słodko.

Odporność organizmu: jogurt, kefir i maślanka… i domowe kiszonki

To bardzo dobra mieszanka dla naszego organizmu. Fermentowane produkty mleczne oraz kiszona kapusta, ogórki, buraki to źródło bakterii kwasu mlekowego, które są niezbędne w walce przewodu pokarmowego z drobnoustrojami chorobotwórczym. Probiotyczne bakterie są podstawą naszej fizjologicznej flory jelitowej. Zasiedlają przewód pokarmowy i uniemożliwiają rozwój chorobotwórczych bakterii oraz grzybów w jelitach, przyspieszają również wytwarzanie komórek odpornościowych i przeciwciał. Jest jednak jeden warunek: bakterie muszą być żywe; dodawanie do żywności środków konserwujących niszczy cenne bakterie, dlatego trzeba, aby były w diecie codziennie i najlepiej z domowej spiżarni.

4 komentarze
  1. A jai sprzedam wam zarąbisty sposób na odporność. Miałam tak – przeziębienie raz w miesiącu, opryszczka raz na dwa-trzy miesiące, inne infekcje co jakiś czas, no generalnie masakra – średni oraz na dwa tygodnie coś mi dolegało. Od chyba grudnia, idąc za poleceniem kolegi z pracy, codziennie rano mężem stosujemy OLEJEK KONOPNY CBD 10% CARE (+COPAIBA, KURKUMA, PIEPRZ CZARNY, CYNAMON, DZIKA POMARAŃCZA) i syrop konopny z Rokitnikiem który podajemy tez naszemu dziecku to bomba witaminy C i innych witamin na naturalnym soku jabłkowym bez dodatku cukru. Odtąd ani raz mi nic nie dolegało, żadnej infekcji, żadnej opryszczki – nic. Czasem jak ktoś przyjdzie do pracy z grypą, to jedynie tego samego dnia łapie mnie na chwilę gorączka i ogólna słabość, ale przez noc przechodzi. Ale od grudnia zdarzyło mi się to chyba tylko dwa razy. Naprawdę polecam, żadnej chemii, sama natura 🙂

  2. czosnek z oliwą na grzanki:) najlepiej dobrej jakości wiadomo .To mieszanka moim zdaniem najlepsza na odporność

  3. Dlatego ja codziennie jem kasze, a że nie mam czasu na codzienne długie gotowanie to wybieram mieszanki Rice&More. Polecam!

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany