Łuszczyca – czy potrzebujesz specjalnej diety?

luszczycaŁuszczyca to choroba skóry. Okazuje się, że na jej stan ma ogromy wpływ to co jemy. Warto więc pomyśleć o zmianie diety. Błędy w odżywianiu mogą bowiem sprzyjać zarówno drobnym problemom kosmetycznym, jak i nasileniu się objawów chorób skórnych. W tym łuszczycy.

Jeśli chcemy zmienić nasze przyzwyczajenia żywieniowe, najtrudniejsze będą pierwsze dni stosowania nowej diety. Na wyraźne zmiany trzeba niestety zaczekać ok. 2-3 miesiące. Zauważalna poprawa kondycji naszej skóry oraz całego organizmu powinna nam to jednak wynagrodzić i zmotywować nas do odkrywania kolejnych interesujących smaków oraz nieznanych dotychczas potraw.

Łuszczyca – jakie zupy są najlepsze

Zupy dostarczają nam soli mineralnych, niektórych witamin i minimum 200 ml wody, dlatego warto włączać je do codziennego menu. Na skórę źle mogą wpływać warzywa z rodziny psiankowatych, dlatego nie jest zalecane włączanie do zup pomidorów, papryki, ani nawet ziemniaków. Kartofle można jednak z powodzeniem zastąpić batatami oraz topinamburami. Biorąc pod uwagę to zastrzeżenie, w menu możemy uwzględnić zarówno klasyczną zupę jarzynową, zupę z dyni, jak i np. krem z brokułów.

Łuszczyca – jedz sałaty i surówki

Biorąc pod uwagę, że prawidłowe odżywienie skóry wymaga dostarczenia organizmowi witamin i minerałów, do codziennej diety powinny trafić duże ilości warzyw. Można je stosować w postaci gotowanej, pieczonej oraz duszonej. Łosoś w zielonej otulinie (z sałatą, ogórkami zielonymi i kiszonymi) będzie równie dobrym pomysłem na oddzielne danie sałatkowe, jak udziec indyczy w pomarańczach. Smacznymi pomysłami mogą być także sałata z cukinią, szparagami i chudym twarogiem oraz bataty z zieloną fasolką. Z kolei jako dodatek do obiadu ciekawym pomysłem będzie sałatka z czerwonych buraków z orzechami oraz rzodkiewka z… malinami!

Łuszczyca – mięso tak ale nie każde

Jeśli stan naszej skóry nie jest zbyt dobry, warto zwrócić uwagę na to, jakie mięsa, w jakich ilościach oraz jak często spożywamy. Generalnie mięso, szczególnie tłuste, nie jest zalecane przy problemach skórnych. Najlepiej całkowicie zrezygnować z mięsnych produktów garmażeryjnych, a także z wieprzowiny (każdej!) i tłustej wołowiny. Przygotowując obiady, należy zrezygnować ze smażenia mięsa na tłuszczu, a zamiast tego spróbować duszenia, pieczenia lub gotowania na parze. Szczególnie to ostatnie rozwiązanie dobrze wydobywa walory smakowe mięs.

Gotując mięsa na parze, wrzucić do wody przyprawy oraz włoszczyznę, tak aby ich aromat  przeniknął do mięsa

Ponieważ jednak zasadniczo mięsa nie powinny stanowić więcej niż 20% naszego pożywienia, warto starać się zwiększyć udział w codziennej diecie dań pozbawionych mięsa. Kapusta duszona w piekarniku, pieczone szparagi, czy też makaron z pieczarkami – te potrawy mogą stanowić ciekawe pomysły na zdrowe obiady.

Łuszczyca – nie może zabraknąć ryb

W diecie osób z problemami skórnymi, ale też w diecie każdego, komu zależy na zdrowiu, nie powinno zabraknąć ryb. Co ciekawe, w tym przypadku tłusto znaczy zdrowo! Mięso tłustych ryb morskich dostarcza organizmowi kwasów omega-3, które mają bardzo dobry wpływ zarówno na skórę, jak i np. na mózg. Zalecane jest spożywanie co najmniej dwóch posiłków rybnych w tygodniu. W przypadku ryb również należy unikać smażenia. Poza gotowaniem na parze, wartym polecenia sposobem ich przyrządzania jest pieczenie w folii aluminiowej. Najlepsze dla naszego zdrowia będą takie ryby jak tuńczyk, makrela, dorsz, sola, makrela, łosoś, śledź, mintaj, lin, miętus i pstrąg. Zdrowe są także szprotki.

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

Tego nie wiesz o łuszczycy

Domowymi sposobami złagodzisz objawy łuszczycy

Łuszczyca – woda i naturalne dodatki

Podstawowym napojem, a zarazem jedynym, który może zapewnić odpowiednie nawilżenie wody od środka jest woda w czystej postaci (a nie z kawą czy herbatą!). Najlepsza będzie woda średniozmineralizowana. Jeśli nie lubimy pić samej wody, możemy do niej dodać cytrynę, listek mięty lub inne naturalne dodatki. Inne napoje, takie jak zielone, owocowe i ziołowe herbaty, a także soki naturalne (np. z wyciskanych pomarańczy), pomogą w uzupełnieniu płynów oraz innych cennych składników w organizmie, ale nawet one nie zastąpią czystej wody.

Łuszczyca – desery ale z małą ilością cukru

Nie ma nic złego w jedzeniu pysznych deserów, pod warunkiem, że są one przyrządzone z naturalnych składników i nie zawierają dużej ilości cukru (cukier można zastąpić np. stewią lub ksylitolem). Niestety, nie można tego powiedzieć o wyrobach, które znajdziemy w cukierniach lub – tym bardziej – w sklepach spożywczych. Jeśli więc mamy ochotę na coś słodkiego, najlepiej przygotować to samodzielnie. Dobrym pomysłem może być pieczone jabłko z cynamonem i miodem, jogurtowy shake z mango i granatem lub galaretka (wiśniowa, malinowa lub morelowa).

Nie zapominajmy także o tym, jak doskonałą przekąską mogą być suszone morele, daktyle czy figi

Łuszczyca – suplementy diety

Aby skóra była zdrowa, elastyczna i sprężysta, nie wystarczą kosmetyki, ponieważ nawet te najlepsze nie są w stanie przeniknąć do wewnętrznych warstw skóry. Do tego potrzebna jest odpowiednia dieta. Jeśli nie mamy pewności, czy została ona odpowiednio zbilansowana lub zauważamy, że stan skóry nie jest taki, jak być powinien, jadłospis warto uzupełnić o odpowiednie suplementy.

Szczególnie warte uwagi są preparaty zawierające kobyle mleko. Wśród jego składników znajdują się m.in. cenne białka, tłuszcze, witamina B13, a także czynnik bifidus, trudny do zastąpienia w inny sposób. Umożliwia on rozwój korzystnej dla zdrowia mikroflory bakterii mlekowych i zwiększa odporność organizmu. Obserwacja kliniczna (a dotyczyła ona kapsułek z kobylim mlekiem Proskin LF) prowadzona wśród osób chorych na łuszczycę, atopowe zapalenie skóry i trądzik potwierdziła, że to mleko wyraźnie zmniejsza dolegliwości związane z suchą skórą, takie jak pieczenie, swędzenie oraz pękanie. Ponieważ problemy skórne często mają związek z funkcjonowaniem wątroby, która nie jest w stanie poradzić sobie ze wszystkimi toksynami, jakie docierają do organizmu wraz z pokarmem, warto stosować także suplementy regulujące jej pracę. Najbezpieczniejsze będą preparaty ziołowe.

2 komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany

*