Sen: nawet nie wiesz jak wpływa na odchudzanie

senWszyscy wiemy, jak ważny jest sen, jeśli chodzi o nasze zdrowie i samopoczucie. Ale nie zawsze możemy zrozumieć, jak kluczowy jest sen, gdy chcemy zgubić zbędne kilogramy.

Coraz więcej badań dowodzi, że odpowiednia ilość snu i tzw. „dobrej jakości” jest niezbędna, jeśli chodzi o utrzymanie prawidłowej wagi ciała.

Bez dwóch zdań, sen jest szczególnie ważny w kontrolowaniu wagi – mówi David Katz, dyrektor Yale Prevention Research Center Griffin Yale University. – Myślimy, że sen jest tylko przestojem, ale lepiej byłoby porównać go do leczenia uzdrowiskowego, fizykoterapii, rehabilitacji i odmładzania i to wszystko w jednym.

Oto dlaczego sen jest taki ważny w odchudzaniu i co dzieje się z twoją wagą, gdy będziesz mało spał:

Sen który trwa więcej niż 6 godzin utrzymuje w ryzach apetyt…

Nowe badania opublikowane w The American Journal of Human Biology pokazują, że spanie mniej niż 6 godzin w nocy może mieć wpływ na regulację apetytu. Gdy naukowcy przyjrzeli się obrazom mózgu uczestników badania, okazało się, że sen zmienia wydzielanie greliny (hormonu, który sprawia, że jesteśmy głodni) i leptyny (hormonu, który daje nam znać, gdy jesteśmy najedzeni). Śpisz mniej, więc jesteś głodny i wtedy sięgasz po produkty, które dodadzą ci energii czyli takie, które zawierają cukier. To z kolei zwiększa ryzyko rozwoju otyłości, cukrzycy, wysokiego ciśnienia krwi, a nawet choroby serca.

… i sprawia, że śmieciowe jedzenie wygląd mniej kusząco.

niezdrowe jedzenie

Za mało snu może spowodować, że będziemy mieli słabość do wysokokalorycznych produktów o niskiej wartości odżywczych, sugeruje badanie opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition. Kiedy uczestnicy badania spali tylko 4 godziny, byli bardziej skłonni do reagowania na wzrokowe i węchowe bodźce takiego jedzenia jak boczek i ciasta, niż te osoby, które spały 9 godzin. Inne badania mówią o tym, że nie tylko je się więcej, ale i bardziej tłusto.

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

Odchudzanie: Jabłko twój sprzymierzeniec

Bezsenność w ciąży: problem z którym trzeba sobie poradzić

Pół godziny drzemki wystarczy, aby odwrócić skutki mało efektywnego snu

Spałaś mniej niż 7 godzin ostatniej nocy? Spróbuj się zdrzemnąć. Według nowego badania opublikowanego w Journal Endocrine Society Endokrynologii Klinicznej & Metabolism, 30 minut drzemki może odwrócić działanie hormonalne nieprzespanej nocy i może pomóc powstrzymać głód oraz wzmocni układ odpornościowy.

Skracanie snu nawet o pół godziny doda kilogramów

Robimy to cały czas, bardziej lub mniej nieświadomie. Chodzimy spać pół godziny później, aby obejrzeć film. Nastawiamy budzik, aby wstać o pół godziny wcześniej, bo nie możemy wyrobić się z domowymi obowiązkami. Nowe badania z Weill Cornell Medical College w Katarze stwierdziły, że tracąc zaledwie 30 minut snu dziennie przez okres jednego roku możemy zwiększyć o 72% ryzyko wystąpienia u nas otyłości, a o 39% ryzyko rozwoju oporności na insulinę (początek cukrzycy typu 2).

1 komentarz

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany

*