Rak piersi – co robić aby nie wrócił

rak piersiRak piersi to najczęstszy rak u kobiet. Pomimo tego, że naukowcy poświecili wiele pieniędzy i czasu na temat nawrotu raka piersi, to nadal w tej materii wiele jest znaków zapytania. Jest jednak wiele metod, które warto przemyśleć aby rak piersi nie powrócił. Badania bowiem zaczęły pokazywać jak ważny jest nasz styl życia.

Dlaczego znowu pojawia się rak piersi

Specjaliści rozumieją, dlaczego rak piersi może się powtórzyć. W pierwotnym raku są leczone tak zwane „komórki nasienne”. Mogą one migrować z piersi do innych części ciała. Gdziekolwiek te nasiona się ulokują, mogą leżeć nieaktywnie, czasami przez wiele lat, zanim wywołają nowy i często agresywny wybuch choroby.

Choć eksperci wciąż wykrywają dokładne mechanizmy leżące u podstaw nawrotu choroby, badania zaczęły przesuwać te zmiany w kierunku stylu życia

Wiele kobiet które przychodzi do mnie, mówi, że słyszały o tym, że nie wolno pić mleka i należy unikać węglowodanów i soi – mówi Ellen Warner, profesor medycyny na Uniwersytecie w Toronto. A niektóre z najnowszych badań wskazują, że białko soi może obniżać ryzyko nawrotu raka piersi. Nie wydaje mi się, że należy też wybierać tylko żywność organiczną.

Opierając się na badaniach prof. Warner i kilku innych nowych badaniach, stworzono listę tego, co możesz zrobić, aby zapobiec powstawaniu raka piersi.

Rak piersi: ćwicz swoje ciało

Regularne ćwiczenia – co najmniej 2,5 godziny w tygodniu – to najważniejszy czynnik stylu życia, jeśli chodzi o zmniejszenie ryzyka wystąpienia nawrotu choroby – mówi prof. Warner. Niestety tylko 13% amerykańskich kobiet, które wygrały walkę z rakiem piersi spełnia ten wymóg.

Trudno wykrzesać energię do ćwiczeń po ciężkiej chorobie. Ale ponieważ ćwiczenia zmniejszają stan zapalny i poziom hormonów związanych z nawrotem raka piersi, wydaje się, że jest to Twoja najlepsza obrona przed ponowną walką z tą chorobą.

Rak piersi: utrzymuj swoją wagę

Utrata wagi nie była mocno związana z niższym ryzykiem nawrotu raka piersi – mówi prof. Warner. – Ale istnieją dowody, że unikanie przyrostu masy ciała i przyjęcie zdrowej diety podczas i po leczeniu raka piersi może dawać pewne zabezpieczenie.

Kobiety z nadwagą lub otyłe mają większe ryzyko wystąpienia nawrotu niż te, które mają prawidłową masę ciała – mówi chirurg Elisa Port, szef chirurgii piersi w klinice Dubin Breast Center w szpitalu Mount Sinai i badacz w  Fundacji Badań Raka Piersi.

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

Jak badać piersi – to łatwe

Dieta w chorobie nowotworowej – prawdy i mity

Rak piersi: pij alkohol z umiarem

Picie z umiarem – co najwyżej trzy lub cztery piwa tygodniowo – jest chyba rozsądne i bezpieczne – mówi dr Port. Najważniejsza zasada nie wolno pić codziennie.

W międzynarodowym raporcie o chorobie nowotworowej z 2016 roku stwierdzono, że kobiety które miały raka piersi i piły więcej niż jeden alkoholowy napój dziennie, były o 28% bardziej narażone na wznowę.

Rak piersi: zażywaj zalecane lekarstwa

To ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia kobiecie jedynie minimalnego ryzyka nawrotu choroby. W wielu badaniach, w tym z 2016 roku opublikowanym w New England Journal of Medicine, wykazano, że leki przeciwestrogenowe i inhibitory aromatazy mogą powstrzymywać raka piersi przed powrotem. Ze względu na skutki uboczne i inne czynniki, wiele kobiet przestaje stosować te lekarstwa lub nie przyjmuje ich zgodnie z zaleceniami.

Rak piersi: więcej witaminy C i D

Chociaż dowody na poparcie suplementacji witaminą nie są tak silne jak inne, to jak twierdzi prof. Warner, witamina C może zmniejszyć śmiertelność na raka piersi. Niski poziom witaminy D jest także związany z gorszymi wynikami raka. A zatem przyjęcie suplementu D może być korzystne, choć badania nie są jednoznaczne.

Rak piersi: zmieniaj pory jedzenia

Coraz więcej dowodów jest na to, że post lub duże przerwy miedzy jedzeniem mogą przynieść duże korzyści zdrowotne. Wprawdzie dane są wstępne, ale w jednym badaniu JAMA Oncology z 2016 roku stwierdzono, że u chorych na raka piersi, którzy nie jedli przez 13 godzin lub dłużej (każdego dnia), odnotowano znaczny spadek ryzyka nawrotu, niż u kobiet, które tej przerwy nie przestrzegały. To łatwiejsze niż się wydaje. Wystarczy 13 godzinną przerwę zrobić miedzy kolacją a śniadaniem. Czyli zjeść kolację np. o godz. 20.00 a śniadanie o 9 rano, a zasada tego postu będzie przestrzegana.

Rak piersi: pij zieloną herbatę

I tutaj nie ma kompletnych badań. Ale kobiety zdiagnozowane we wczesnym stadium raka piersi, które piją dużo zielonej herbaty – trzy lub więcej filiżanek dziennie – wydają się być lepiej chronione przed nawrotem niż u te, które nie piją zielonej herbaty.

Jedno japońskie badanie wykazało znaczne ryzyko spadku wznowy o 31% w grupie kobiet, które piją zieloną herbatę

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany