Źle śpisz, jesteś jak… pijany

ajurweda

Sen jest wazny dla naszego zdrowia. Brak odpowiedniej ilości snu nie tylko powoduje, że psychicznie czujemy się źle, ale także pogarsza się naszą pamięć i kreatywność oraz umiejętności podejmowania decyzji.

Regularny brak snu prowadzi do całkowitej destrukcji organizmu. Jak wykazują najnowsze badania National Institutes of Health (NIH), ci którzy nie śpią normalnie, po jakimś czasie zachowują się tak, jakby byli pod wpływem alkoholu.

Jeśli ktoś cierpi na chroniczną bezsenność, z pomocą przychodzi Ajurweda. Te cztery całkowicie naturalne ajurwedyjskie rozwiązania bezsenności powodują, że wiele osób zaczyna funkcjonować normalnie. Warto je więc wypróbować:

Idź spać o 22.00, a wstań o 6.00

„Wcześniej do łóżka, wcześniej pobudka” to nie tylko popularne stwierdzenie, ale przede wszystkim najważniejsza zasada w walce z bezsennością w Ajurwedzie. Jeśli pójdziesz spać nie później niż o 22.00 a wstaniesz nie później niż o 6.00, da ci to możliwość wyspania się oraz życia w większej ogólnej harmonii z naturalnym cyklem dnia i nocy.
Według Ajurwedy czas pomiędzy 20.20 a 22.00 to tzw. Tamas, który jest związany z bezwładnością lub otępieniem. Tamas jest bardzo pomocny w zasypianiu. Dzień zaczynający się o 6.00 to tzw. Rajas, który jest połączony z aktywnością i ruchem. Po jakimś czasie może się okazać, że  zaczniemy się budzić wcześniej (między 4.00 a 6.00). Wczesne budzenie się również pomaga łatwiej zasnąć w nocy.

Zanim przyjdzie sen wyłącz telewizor i komputer po 20:00

Twój umysł i psychika jest stale bombardowana w ciągu dnia przez różne media.  Wyłączając telewizor i komputer, możesz zrobić sobie wielką przysługę. Dzięki temu twój mózg rozpoczyna przygotowania do nadchodzącego snu.

Przed snem… rytuał

Mówiąc o przygotowaniach do snu, Harvard Business Review opublikował niedawno artykuł jak duże znaczenie mają rytuały, aby móc się zrelaksować.
Według Ajurwedy powinnaś spędzić czas od 18.00 do 22.00 w towarzystwie ludzi, zwierząt domowych, książek lub takich działań, które dają poczucie spokoju i wyciszenia. Tuż przed snem zalecane jest czytanie książki, pisanie pamiętnika, wieczorny spacer, słuchanie kojącej muzyki lub jeśli potrafisz –  medytacja.

Zbawienny olejek na sen

Ajurweda zaleca smarowanie podeszwy stóp, wierzchu głowy oraz miejsca za uszami olejkiem. Możesz wybrać go o takim zapachu, jaki lubisz najbardziej, choć praktykowany jest olejek sezamowy. Nie tylko przyciągnie zdrowy sen, ale i przeciwdziała procesom starzenia się, a także zwalcza stres.

źródło: www.mindbodygreen.com

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany