Jarmuż – zdrowotne właściwości i zalety. Wartości odżywcze i sposoby przygotowania jarmużu

jarmużJarmuż jest rodzajem kapusty o zielonych, dużych karbowanych liściach. Może mieć również kolor fioletowo-zielony lub fioletowo-brązowy. Można go kupić w całości na bazarze lub w formie zamrożonej w supermarketach. Można go również posadzić w swoim ogródku lub na balkonie, nie ma bowiem wysokich wymagań glebowych. Jest też bardzo odporny na mróz, z więc można się nim cieszyć i jesienią i zimą.

Jarmuż zbieramy zaraz po pierwszych przymrozkach, aby ujemna temperatura spowodowała zanik gorzkiego smaku a wytworzyła cukry, które nadają jemu słodkiego smaku.

Jak przygotować jarmuż

W domu jarmuż warto posiekać i zamrozić. Pamiętajmy też, aby go krótko gotować (ok. 3 minut). Po tym czasie traci swój zielony kolor oraz właściwości zdrowotne. To właśnie ze względu na nie powinno się jeść jarmuż przynajmniej dwa razy w tygodniu. Można jeść go na surowo, ale i smażyć, blanszować czy gotować na parze. Dodawać do sałatek (najlepiej młode i mniejsze liście), zup, potraw z makaronem czy robić z niego koktajle.

Dlaczego warto jeść jarmuż

Idealny na anemię

Okazuje się, że jarmuż zawiera bardzo dużo żelaza. W 100 g jest go 1,7 g czyli 20 procent dziennego zapotrzebowania. Mówi się więc o nim „nowa wołowina”. Jest polecany przede wszystkim tym, którzy nie mogą jeść produktów pochodzenia zwierzęcego (mleka, serów, mięsa) lub mają niedobory tego mikroelementu.

Obniża poziom cukru

Badania wykazały, że jarmuż obniża poziom cukru u chorych na cukrzycę. Dlaczego? Ponieważ jarmuż zawiera dużo błonnika (w szklance jest go 2,6 g!), a to on właśnie jest głównym stabilizatorem glukozy. Poza tym w roślinie tej znajduje się kwas alfa-liponowy który również obniża poziom cukru we krwi.

Wzmacnia kości

Ma bowiem mnóstwo witaminy K (w szklance jest jej 550 mg. To ponad 500 procent dziennego zapotrzebowania). A to ona zmniejsza wydalanie wapnia z organizmu i jednocześnie zwiększa jego wchłanianie. Poza tym zawiera dodatkowo łatwo przyswajalny wapń (w 100 g 157 mg) i jest go więcej niż w mleku.

Poprawia pracę serca

A to za sprawą potasu oraz witamin C i B6, które pomagają sercu lepiej pracować. Natomiast witamina K odpowiada w naszym organizmie za prawidłowe krzepniecie krwi, chronią nas przez udarem.

Polepsza stan skóry i włosów

Dzięki witaminom A i C. A jest zbawienna dla włosów, pomagając im szybciej rosnąc. C natomiast podtrzymuje produkcje kolagenu, który jest budulcem skóry i włosów.

Poprawia naszą odporność

Tę właściwość zawdzięcza witaminie C. To prawdziwa przyjaciółka odporności. Poza tym zwalcza ona wolne rodniki, które odpowiedzialne są za starzenie się całego organizmu. Pomaga również w gojeniu się ran.

Chroni nasze oczy

To też niesamowite działanie jarmużu. W roślinie tej znajduje się bowiem związek zwany kwercetyna. To ona chroni oczy przed działaniem promieni UV. Za dobry wzrok odpowiadają trzy inne składniki jarmużu: beta-karoten, luteina i zeaksantyna (naturalny barwnik roślinny). Zapobiegają one zwyrodnieniu plamki żółtej.

Przeciwdziała nowotworom

W tej roślinie są zawarte niezwykle cenne związki siarki. Prowadzone badania wskazują, że mogą one odgrywać ważną rolę w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych. Takie same działanie posiada witamina K. Karotenoidy, naturalne związki znajdujące się w jarmużu mogą zmniejszać występowanie takich nowotworów jak rak jamy ustnej, krtani przełyku czy pęcherza moczowego.

Zobacz też:

Nasiona sezamu dla cukrzyków i na wzmocnienie kości. Niezwykłe właściwości lecznicze

Sok z marchwi – poznaj jego zdrowotne właściwości

Kiszonki – naturalny probiotyk i źródło witamin

Jarmuż – to warto wiedzieć

Ma tylko jedną wadę – ma dużo szczawianów, a więc nie powinni go jeść ci, którzy chorują na kamicę nerkową. Szczawiany bowiem to związki, które wpływają na powstawanie złogów.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany