Białko w diecie – jaka powinna być jego ilość?

białko w diecieZapotrzebowanie na białko zmienia się wraz z naszym wiekiem, ale nie tylko. Na to, ile go potrzebujemy wpływa także nasz stan zdrowia. Dowiedz się od czego zależy ilość białka jaką powinniśmy przyjmować w codziennych posiłkach w zdrowiu i chorobie.

Zdrowy dorosły człowiek potrzebuje ok. 0,8-0,9 g białka na każdy kilogram swojego ciała. Oznacza to, że osoba o masie 60 kg powinna z codziennym pożywieniem dostarczyć sobie około 48 g tego składnika. Taką ilość białka znajdziemy w 230 g mięsa z piersi kurczaka lub 8 jajach, czy 1,4 litra mleka. Oczywiście dieta nie opiera się na jednym produkcie, stąd nie ma konieczności spożywania takich ilości pojedynczych produktów. W przypadku choroby zapotrzebowanie na białko zmienia się i może wzrosnąć do 2,0 g/kg masy ciała lub w przypadku niektórych stanów klinicznych nawet do większych wartości.

W tej sytuacji ta sama osoba o masie 60 kg będzie potrzebowała już nie 48, a od 72 do 120 g białka dziennie. Dzieje się tak, ponieważ jest ono potrzebne w procesie gojenia ran, a także do pracy układu odpornościowego, czy funkcjonowania hormonów i enzymów. Ponadto w przebiegu choroby nowotworowej dochodzi do utraty masy ciała, w tym tkanki mięśniowej, czyli tym samym białka. W tym przypadku odpowiednia ilość białka w diecie może spowolnić ten proces i dać szansę na lepsze rokowania.

Białka z różnych źródeł mają różną wartość

Produkty zawierające większe ilości białka to mięso, ryby, jaja, mleko, produkty mleczne, nasiona roślin strączkowych, orzechy i kasze. Zawartość tego składnika w różnych źródłach prezentuje poniższa tabela.

Produkty bogate w białko tabela:

Produkt g białka na 100 g

lub 100 ml

Mleko krowie 2% tłuszczu 3,4
Jogurt naturalny 4,3
Kefir 3,4
Maślanka 3,4
Ser żółty np. Gouda 27,9
Ser twarogowy chudy 19,8
Ser twarogowy tłusty 17,7
Wieprzowina, karkówka 16,1
Wieprzowina, schab surowy z kością 21,0
Wołowina, polędwica 20,1
Wołowina, rostbef 21,5
Mięso z piersi kurczaka, bez skóry 21,5
Udo kurczaka 16,8
Mięso z królika 21,0
Polędwica sopocka 19,9
Szynka z indyka 17,1
Dorsz, świeży, filety bez skóry 16,5
Łosoś, wędzony 21,5
Śledź, solony 19,8
Makrela, wędzona 20,7
Jaja kurze 12,5
Ryż biały (przed ugotowaniem) 6,7
Kasza jaglana (przed ugotowaniem) 10,5
Kasza gryczana (przed ugotowaniem) 12,6
Orzechy włoskie 16,0
Migdały 20,0
Orzechy pistacjowe 20,5
Fasola biała, nasiona suche 21,4
Groch, nasiona suche 23,8
Dynia, pestki 24,5
Soczewica czerwona, nasiona suche 25,4
Orzechy arachidowe 25,7
Soja, nasiona suche 34,3

Opracowanie własne na podstawie: Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw.
Kunachowicz H. i in. Warszawa 2005

Ze względu na różną budowę białek zwierzęcych i roślinnych ich jakość różni się. Produkty zwierzęce nazywane są białkami pełnowartościowymi, ponieważ znajdują się w nich wszystkie niezbędne człowiekowi aminokwasy („cegiełki” budujące białko) w takich proporcjach, dzięki którym mogą być dobrze wykorzystane przez organizm. Produkty roślinne bogate w białko są także cennym elementem jadłospisu, ale aby dostarczyć sobie wszystkich aminokwasów trzeba jeść różnorodnie i najlepiej zjadać ich więcej.

Jak inaczej dostarczyć sobie białka, gdy dokucza brak apetytu?

Dostarczenie odpowiedniej ilości białka u osób zdrowych najczęściej nie jest trudne, zwłaszcza jeśli jedzą różnorodnie i regularnie. Jest to jak najbardziej możliwe także po wykluczeniu z jadłospisu mięsa. Trudności zaczynają się dopiero u osób chorych, które z wielu przyczyn mogą posiłków unikać. Brak apetytu, rany w jamie ustnej, zmiany w odczuwaniu smaku i zapachu to tylko jedne z powodów unikania jedzenia. W takiej sytuacji warto pomyśleć o konsultacji z lekarzem lub dietetykiem, by wzbogacić dietę osoby chorej o doustne preparaty odżywcze.

Mogą mieć one formę wysokobiałkowych, płynnych produktów do picia o różnych smakach (np. Resource Protein). Wygodna do picia płynna konsystencja i dobry smak pomagają radzić sobie ze zmienionymi potrzebami organizmu. Białko można dodawać także do domowych dań wykorzystując preparaty białka w proszku, które mają neutralny smak i są niemal niewyczuwalne dla chorego (np. Resource Instant Protein).

Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Stosować pod kontrolą lekarza. Resource Protein: Do postępowania dietetycznego w stanach niedożywienia i/lub w przypadku ryzyka niedożywienia, któremu może towarzyszyć zwiększone zapotrzebowanie na białko. Resource Instant Protein: Do postępowania dietetycznego u pacjentów w stanach niedożywienia lub w przypadku ryzyka niedożywienia, u których może występować zwiększone zapotrzebowanie na białko.

Źródło: materiał partnera

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany