Obniż sama ciśnienie krwi. To łatwe!

ciśnienie krwiZbyt wysokie ciśnienie krwi łatwo obniżyć bez leków. Choć lekarstw jest sporo i działają one z dobrym skutkiem, wywołują jednak niepożądane skutki. Zanim więc sięgniesz po pigułkę, wypróbuj nasze podpowiedzi.

Ciśnienie krwi – obniż je naturalnie

Zbyt wysokie ciśnienie krwi jest niebezpieczne dla naszego zdrowia. Naukowcy podopowiadają nam co możemy zrobić, aby było w normie. Nie zastanawiaj się i zacznij już dzisiaj:

1. Chodź na spacery

Pacjenci z nadciśnieniem tętniczym, którzy zaczęli uprawiać np. nordick walking obniżyli swoje ciśnienie o prawie 8 mmHg. Wystarczy 30 minut dziennie.

2. Oddychaj głęboko

Powolne i głębokie oddychanie oraz ćwiczenia np. joga czy tai chi pomagają poradzić sobie ze stresem, który jest jednym z głównych winowajców nadciśnienia. Spróbuj ćwiczyć 5 minut dwa razy dziennie (rano i wieczorem). To pomoże złagodzić ci napięcia.

3. Jedz ziemniaki

Owoce i warzywa bogate w potas są podstawowym elementem walki z nadciśnieniem – mówi Linda Van Horn, PhD, RD, profesor medycyny prewencyjnej na Northwestern University Feinberg School of Medical.

Należy dostarczyć organizmowi dziennie 200-400 mg potasu. Najlepsze jego źródła to: słodkie ziemniaki, pomidory, sok pomarańczowy, ziemniaki, banany, fasola, groch, melon i suszone owoce, takie jak śliwki i rodzynki.

4. Bądź ostrożna w soleniu

Są pewne grupy ludzi, które podniesionym ciśnieniem reagują na nadmiar soli. Ponieważ nie ma sposobu aby dowiedzieć się czy jesteśmy wrażliwi na sól, powinniśmy obniżyć jego spożycie – mówi Eva Obarzanek, PhD, dietetyk badania w National Heart, Lung, and Blood Institute.

Jak bardzo? Do 1500 mg na dobę (pół łyżeczki soli zawiera około 1200 mg sodu.) Uważaj też na przetworzone produkty, które z założenia zawierają bardzo dużo soli. Dlatego potrawy najlepiej doprawiać ziołami.

5. Polub ciemną czekoladę

Ciemne odmiany czekolady zawierają flawanole, które sprawiają, że naczynia krwionośne są bardziej elastyczne. W jednym z badań, 18% pacjentów, którzy jedli ją codziennie widział spadek ciśnienia krwi.

6. Łykaj suplementy

Naukowcy odkryli, że koenzym Q10 zmniejsza ciśnienie krwi o 17 mmHg. Wytwarza on energię do rozszerzania naczyń krwionośnych. Przeciwutleniacz ten, wymagany do wytwarzania energii, rozszerza naczynia krwionośne. Zapytaj swojego lekarza o przyjmowanie tego suplementu od 60 do 100 mg do 3 razy dziennie.

7. Pij (ale tylko trochę) alkohol

Badania kobiet w Boston Brigham and Women Hospital udowodniły, że picie małego drinka dziennie może zmniejszyć ciśnienie krwi. Inne badania wykazały również, że umiarkowane picie (do jednego drinka dziennie dla kobiet, dwa drinki dla mężczyzn) może obniżyć ryzyko chorób serca. Pamiętaj, że picie dużej ilości alkoholu jest szkodliwe, jeśli chcesz pić, to pij umiarkowanie.

8. Wybieraj kawę bez kofeiny

Naukowcy długo debatowali nad działaniem kofeiny na ciśnienie krwi. Niektóre badania wykazały, że nie ma on żadnego wpływu. Ale jedno z nich przeprowadzone  w Duke University Medical Center dowiodło, że spożycie około trzech filiżanek kawy zwiększa ciśnienie krwi o 4 mm Hg, a efekt trwał do wieczora.

Kiedy jesteś w stresie, twoje serce zaczyna pompować dużo więcej krwi, co powoduje zwiększenie ciśnienia krwi – mówi Jim Lane, PhD, profesor badania w Duke. – A kofeina wyolbrzymia ten efekt. Jeśli już ją pić w dużej ilości, to zdecydowanie lepiej, tej bez kofeiny.

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

Co twoja krew mówi o twoim zdrowiu

Kawa na zakwasy i nie tylko

Bolą cię łydki? Jedz gorzką czekoladę

9. Pij herbatę

Uczestnicy badania, popijali 3 filiżanki herbaty hibiskusa dziennie. To spowodowało, że w ciągu 6 tygodni średnio zmniejszyło się skurczowe ciśnienie krwi o 7 punktów. Tak mówią naukowcy z Tufts University. Fitochemikalia zawarte w hibiskusie są prawdopodobnie odpowiedzialne za znaczne obniżenia wysokiego ciśnienia krwi.

10. Pracuj (nieco) mniej

Wprowadzenie więcej niż 41 godzin tygodniowo w biurze zwiększa ryzyko nadciśnienia o 15% – twierdzą zgodnie naukowcy z University of California. Zmniejszenie ilości godzin pracy w dzisiejszych trudnych ekonomicznie czasach może być trudne. Warto więc wstać wcześniej, aby znaleźć chwile na ćwiczenia na siłowni czy też ugotować zdrowy posiłek do pracy. Starać się zrobić tak, aby weekendy były wolne od pracy.

11. Relaks z muzyką

Naukowcy z Uniwersytetu we Florencji we Włoszech poprosili 28 dorosłych osób, które brały leki na nadciśnienie, aby zaczęły słuchać kojącej muzyki (celtyckiej lub indyjskiej). Robiły to przez 30 minut dziennie. Po tygodniu średni odczyt ciśnienia skurczowego zmniejszył się o 3,2 punktów, a po miesiącu o 4,4 pkt.

12. Chrapiesz? Idź do lekarza

Głośne, nieustanne chrapanie jest jednym z głównych objawów obturacyjnego bezdechu sennego (OSA). Naukowcy z Uniwersytetu Alabama stwierdził, że wiele osób cierpiących na bezdech senny miało również wysoki poziom aldosteronu, hormonu, który może zwiększyć ciśnienie krwi. W rzeczywistości, szacuje się, że połowa osób z bezdechem sennym ma wysokie ciśnienie krwi. Jeśli chrapiesz i masz wysokie ciśnienie koniecznie idź do lekarza.

13. Pokochaj soję

Journal of American Heart Association informuje, że zastąpienie niektórych węglowodanów w diecie produktami bogatymi w soję może obniżyć skurczowe ciśnienie krwi.

źródło: www.prevention.com

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany

*