Marchewka i spółka – dlaczego warto jeść jesienią warzywa korzeniowe

marchewkaMarchewka, burak, seler to tylko niektóre z warzyw korzeniowych. Choć niedoceniane, są doskonałym uzupełnieniem diety. Jesień i zima to czas, w którym nasze organizmy potrzebują dodatkowych źródeł witamin. W tym okresie warto wiec na nie postawić bo są łatwo dostępne.

ZDROWIE W KORZENIU czyli nie tylko marchewka

Najczęściej spotykane i najbardziej polecane warzywa korzeniowe dostępne w polskich sklepach, oraz ich pozytywne działanie na nasze organizmy, polecane przez Annę Radowicką, specjalistkę ds. żywienia współpracujaca z E.Leclerc.

Burak

Najlepsze właściwości lecznicze ma surowy burak, ponieważ w tej formie zachowuje swoje właściwości prozdrowotne w najwyższym stopniu. Burak ćwikłowy charakteryzuje się najsilniejszym działaniem przeciwutleniającym (antyoksydacyjnym). W głównej mierze przeciwutleniacze to naturalne substancje roślinne, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka. Betanina wraz z zawartym w burakach kwasem foliowym obniża poziom homocysteiny – to aminokwas, którego zbyt wysoki poziom  prowadzi do zmian miażdżycowych, chorób serca, udarów mózgu i zmian zakrzepowych. Burak zmniejsza napięcie nerwowe, leczy nerwice, depresje, zaburzenia snu, poprawi ogólne samopoczucie, wzmaga koncentrację i pamięć

Pasternak

Pasternak zawiera dużo soli mineralnych, witaminę C i B. Ma właściwości lecznicze – przeciwdziała powstawaniu kamieni moczowych i żółciowych, obniża ciśnienie, działa przeciwbólowo i uspokajająco. Uwaga, liście pasternaku mogą mieć działanie alergizujące.

Pietruszka

To samo zdrowie, przeciwdziała schorzeniom nerek i dróg moczowych oraz dolegliwościom żołądka. Pobudza trawienie i wytwarzanie moczu oraz oczyszcza krew. Działa tonizująco, oczyszczająco i odświeża oddech. Ma charakter zasadowy, więc może odkwaszać organizm. Oczyszcza krew i rozrzedza ją nie dopuszczając do tworzenia się zakrzepów, przez co zmniejsza ryzyko wystąpienia zakrzepicy żył. Sok z naci pietruszki ma właściwości uspokajające i wyciszające, dlatego poleca się stosować go w terapii walki ze stresem.

Seler

Obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz poziom cholesterolu (w tym tak zwanego „złego” cholesterolu LDL i triacylorglicerolu), chroni więc przed zawałem i udarem mózgu. Zawiera też psoralen, związek, który wykorzystuje się w leczeniu łuszczycy. Łodygi selera zawierają dużą ilość soli mineralnych, wśród nich przeważają związki potasu, magnezu, fosforu, żelaza, manganu i molibdenu.

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

Zęby lubią te owoce i warzywa

Warzywa surowe czy gotowane – które są zdrowsze

Przechowywanie warzyw i owoców w lodówce – to niby proste

Topinambur

Topinambur, czyli słonecznik bulwiasty. W Polsce topinambur był przed wojną popularny na Śląsku. Topinambur charakteryzuje się niską wartością energetyczną, stąd zalecany jest dla osób zagrożonych nadwagą i otyłością. Spożywanie bulw pomaga w ustabilizowaniu poziomu cukru we krwi, obniża też poziom cholesterolu HDL w organizmie, reguluje ciśnienie krwi oraz pracę przewodu pokarmowego, chroni wątrobę i nerki, ułatwia przyswajanie żelaza, wapnia i magnezu oraz usuwanie alkoholu z krwi. Działa oczyszczająco, pomaga pozbyć się metali ciężkich i toksyn pochodzenia organicznego. Podnosi odporność organizmu; może więc być przydatny przy wszelkiego rodzaju zakażeniach. Oprócz tego działa przeciwstresowo oraz podnosi zdolność koncentracji psychicznej

Skorzonera, czyli wężymord lub czarne korzonki

Wysoka wartość odżywcza wężymordu jest porównywana z grochem oraz fasolą. Jego najważniejszymi składnikami są w 78 % woda, glikozydy, inulina, asparagina, cholina, lewulina, białko, tłuszcz, minerały potas, wapń, fosfor, żelazo i sód, prowitamina A oraz witaminy B1, E i C. Na szczególną uwagę zasługuje glikozyd o nazwie inulina. Jest ona zaliczana do prebiotyków, które stymulują wzrost korzystnych bakterii w okrężnicy, regulują pracę przewodu pokarmowego, zwiększają absorpcję składników mineralnych oraz odgrywają istotną rolę w prewencji różnych schorzeń.

Marchewka

Świeża marchewka jest ulubionym warzywem dla osób odchudzających się, ponieważ jest niskokaloryczna, a zawiera cenne witaminy i składniki mineralne: szczególnie karotenoidy oraz α-karoten, β-karoten. Decydują one o barwie korzeni a dla człowieka są podstawowym źródłem pro-witaminy A w organizmie. Luteina wpływa na regenerację plamki ocznej i zapobiega rozwojowi chorób oka. Ponadto, marchew zawiera mnóstwo witamin, soli mineralnych i mikroelementów.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie publikowany

*